I dag har jag gjort det!

Vi ar i en stad som heter Taupo dar gor man mest fallskarms hopp i NZ. Sa vi kunde inte motsta det , idag flog vi upp 4000 meter upp i luften och kasta oss ut ur ett plan. Jag kan inte beskriva kanslan, men det ar det basta jag har gjort i mitt liv. Man hoppar ut over en national park och en av varldens storsta sjoar, ruskigt  vackert. Fallet borja med en minut frifall, det gar sa sjukt fort och ar helt underbart. Sedan falls fallskarmen ut och man flyger ner pa ca 8 min helt fantastiskt. Jag skulle lungt kunna gora det igen. Mannen jag hoppa med har hoppat i 28 ar och gjort 16000 hopp, sa han var ganska erfaren. Kan forsta varfor han trivs med sitt jobb i allafall det ar underbart!
Vi kommer stanna har i Taupo i en natt till sedan aker vi vidare till River Valley och dar blir det nog riddning som star pa tur.

Ute och aker!!

Nu ligger vi ute pa vagarna i Nya Zeeland, vi far uppleva sa himla vackra platser. Man kan inte tro att det ar sant, nastan sa det ser lite fejk ut. Igar var jag vid the catedral cave, en grotta man kan ga igenom pa en sjukt vacker strand. Har inte sa mycket tid att skriva nu men ikvall ska vi och se hur Mauorerna lever och bor, vi ska fa en brakmaltid dar. Mamma du kan val ringa Filippas nr som jag har skrivit har tidigare. Vill hora din rost!

Puss pa er alla

Gratis ar gott!!

Igar boka vi en busstrip runt Auckland som var grattis. Det ar samma bolag som vi bokat the funky chiken med. De annordnar grattis resor sa man ska fa se hur de funkar. Det var basta turist grejen vi gjort hitills, vi fick ga grattis under habor bridge vilket man annars far betala 30 dollar for. Nar vi kom langst ut pa bron fick vi se en kille som hoppa bungy jump riktigt coolt. Men kan saga att jag fick avsmack, innan var jag faktiskit lite sugen eftersom Joe hade sagt att vi bara maste gora det. Vi stanna for lunch i ett litet samhalle dar vi at fish and chips, min forsta gang!! Det var helt okej fisken smaka valdigt bra. Sedan akte vi till en strand som var valdigt vacker. Vi vandra sedan upp pa ett berg med vacker utsikt over Auckland. Kanns helt ratt efter detta att aka med the kixi experience i allafall.. Imorgon blev vi erbjudna att agera modeller till dem, vi far betald mat och dryck plus lite sightseeing,betalt 20 dollar i timman. Not so bad!! Det ska bli super skoj!

puss

Planerar!

Igar akte vi runt lite med Evelinas kompis Joe en kille hon kanner fran London. Han har varit sa himla snall skjutsat oss till stranden, till ett undervatten stalle med fiskar och hajar, fixade fotbollsbiljetter till vm damfotboll. Han har aven erbjudit oss en bat och fiske tur. Det ar alltid bra nar nagon kanner nagon for da kan man fa ut det basta av resan.
Idag haller vi pa att planera vad vi ska gora i Nya Zeeland, det lutar at att vi ska aka med the kixi experience ett buss bolag. Med den aker man runt i NZ och stannar pa olika stallen. Vi har valt en trip som heter funky chiken och tar 17-20 dagar, pa den ser man sa mycket sa mojligt pa kort tid. Den trippen bar nog av pa onsdag, det ska bli riktigt kul.
Mamma du kan ringa detta nummer om du vill 0064(0)2102763887 det ar Filipas nr.

Monsunregn pavag...

Ganget

Malaysia

Nya Zeeland

Nu ar vi framme, ville bara saga det sa ni vet. Resan tog ca 30 timmar allt som allt fran Singapore. sa ar ganska slut!

Singapore!!

Hej alla dar hemma!!

Just nu sitter jag pa ett internet cafe i Singapore. Vadret ar lite sadar, det ar namligen regnperiod har men sjukt varmt.  Vi kom pa tisdag morgonen efter typ 12 timmar med buss. Nar vi kom fram var vi tvugna att ga genom passkontrollen och den tog typ 30 min, riktigt slut i ryggen efter det. Vaskan vager ju lite. Tror att varan busschaffor lura oss for han drog typ efter passkontrollen, han skulle igentligen vantat och slappt av oss pa en buss station dar Eves slakting vanta pa oss.
Sa vi fick istallet ta tva taxi hem till dem, sa vi forlora typ 48 dollar. Men men sant hander det ar typsiskt malayer .

Vi har det sjukt bra har vi blir sa himla bortskamda, de bjuder pa mat och husrum, vi far tvatta vara klader hur mycket vi vill. Innan varje maltid fragar Anna vilken mat vi vill ha osv. Kanns nastan lite jobbigt Anna fixar allt at oss hela tiden vi far inte ens diska, hoppas de forstar hur mycket vi uppskattar det. Kaffe serverar hon alltid nar man ar som mest sugen.
Forsta dagen blev vi bjudna pa en sjukt god curry kyckling som hon visade hur man lagade, det var verkligen kul att se. Singapore ar extremt rent kanns helt underbart nar man har kommit fran Malaysia dar allt ar sjukt akligt. I malaysia ville vi inte ata nagot medans har vill man bara ata allt man ser. Har varit sa skont att kunna tvatta vara klader ordentligt, i malaysia har vi tvattat allt for hand men da kanns det inte riktigt rent.

Men det ar tillbaka till verkligheten pa fredag far da aker vi till Nya Zeeland. Det ska bli riktigt kul for da borjar aventyren forsraning, konotpaddling, simma med delfiner osv. Det langtar jag verkligen efter.

Till Anna och Tommy har vi idag kopt en korg med lite godsaker och en flaska vin, ar inte i narheten av vad de har gjort for oss men man vill ju visa sin tacksamhet pa nagot satt.

Hoppas allt ar bra med er, for mig leker livet...det ar underbart!!

Moppe!!

Jaha da har man kort moppe i vanster trafik. Gick ju alldeles galant, man var dock lite orolig i borjan men man kom in i det sjukt snabbt. Vi hyrde tre ratrimmade moppar som vi turades om att kora igar. Alla moppar ar sjukt trimmade har. Det ar lattaste sattet att ta sig runt har och samtidigt se sa mkt som mojligt.
Varat forsta stopp var cabel cars i bergen, resan dit tog ca 30 min. Cabel car tar en langt upp i bergen sa man ser ut over hela Langkawi och sma oarna. Det var vackert men sjukt scary for innan vi steg pa sag vi en skylt dar det stog att bolaget har inget ansvar for dodsolyckor. Det kandes ju lite halv laskigt.
Sedan tog vi oss till Black Sand Beach, men vadret var inte det basta kom ett monsun regn over oss igen. Man var ju inte lite blot efter det eller sa.
Det har regnat de tva senaste dagarna nu, sa vi kanner oss ganska klara med LangKawi nu. Varat nasta stop blir Singapore. Vi tar farjan har ifran vid halv sju ikvall den tar ca 1,5 h sedan gar bussen vid 22.00 och vi ar framme vid 11.00 pa tisdag morgonen. Det ar en bit att aka Singapore ligger ju langst ner och Langkawi lagst upp. Dar kommer vi bo hos Evelinas slakting ska bli skont, sa man forhoppningsvis kan tvatta lite klader. De sager aven att Singapore har varldens basta shoppig.
Jag skulle laddat upp lite bilder idag men bara for det funka inte det pa denna dator. Sa far forsoka med det i Singapore.

Hors snart...

ps.

Glommde att tillagga att kineserna och japanerna var helt galna pa hoppingen.

Turister!!

Idag har vi turistat lite, har akt runt pa olika oar det kallas island hopping. Vi besokte 4 oar. Det ar sa himla vackert har.  Pa vagen hem kom nastan ett monsunregn i fatt oss helt sjukt. Har tagit bilder pa det, det blir typ helt svart pa hela himlen. Efter det gick vi hem for att ata lunch, dagens lunch blev vitloks naan och nudlar. Nudlar ar typ det anda vi lever pa, ar sjukt ofrescha restauranger har. Ar riktigt besviken pa maten faktiskt.
Ikvall ska vi nog bara ta det lungt, kommer nog hanga pa varat hak babyloon. Imorgon daremot ska vi hyra moppar och aka runt och se on. Vi ska bla aka cabelcar , en linbana som aker over Langkawi. Sedan far vi se vad resten av dan leder oss.
Pa mandag ska vi aka till Singapore och bo hos Evelinas slakting. Vi ar framme tidigt pa tisdag morgonen. Ska bli kul att se ett nytt Land.

Bilder kommer snart... ni kan kolla in http://joannaschroeder.blogg.se/ under tiden hon har lagt upp bilder. Plus att hon kan uppdatera er om jag har glommt skriva nagot.

puss pa er alla..

Paradiset!!

Hej mina nara och kara!!

Har inte haft tillgang till internet den sista tiden sa har inte kunnat skriva. I tisdags tog vi bussen till Langkawi en o som ligger ungefar vid Thilands grans. Bussresan tog 7 timmar och vi var framme vid 05.00 pa morgonen. Farjan gick inte for ens 07.00 pa morgonen. sa vi fick sitta och vanta 2 timmar. Da var vi ganska sa hangiga och trotta. Hade inte sovit eller atit pa ett bra tag. Nar vi kom fram till on sa tog vi en taxi till det hostelet vi hade forbokat, men fick hora att det var ganska langt till stranden. Sa vi tog taxi till ett stalle dar allt hander. Dar hitta vi ett jatte mysigt hostel, ett hus som vi hyr for 50 kr natten....riktigt billigt!
Vi gick ner till stranden och maste bara saga att det var verkligen PARADISET.. havet ar otroligt vackert! Pa stranden hitta vi ett stalle som heter Babyloon, ett reagge stalle! Dar lyssna vi pa skon musik och drack iskalla ol. Vi har inte hunnit med sa mycket aventyr annu utan har mest legat pa stranden och tagit det lungt, vi har varit sa trotta. Tar ett tag att vanja sig vid tidsomstallningen! Men imorgon ska vi nog dra ut pa o hopping. Da aker man runt till alla oar med bat.

Har redan brant mig i pannan och pa nasan, helt sjukt vad solen tar. Man far typ duscha 3 ggr per dag eftersom det ar sa varmt ar mellan 30-40 grader.

Hoppas allt ar bra med er alla hemma, ska tanka pa er nar jag ligger pa stranden....hehe

Framme!!

Efter 11,5 h ar vi framme i Malaysia planet landa 7.00 Malaysisk tid, snacka om trasmak i rumpan. De forsta vi gjrde nar vi kom fram var att ta bussen in till stan som tog 45 minuter. Sedan har vi letat efter hostels som vi kan bo pa, hitta faktiskt ett riktigt fint for 80 kr natten. Just nu kanns det riktigt tungt, vi ar helt slut! Vi har varit uppe i 24 h nu och det borjar ta ut sin ratt. Vill igentligen bara sova men maste stalla om oss efter denna tid.
Har ar det ca 35 grader varmt det ar inte fel,  vi ska forsoka ta oss ut till kusterna sa vi kan sola och bada lite.  Annars ar det ett ganska hogt tempo i denna stad och jobbiga forsaljare ropar efter en.

Hoppas alla har det bra hemma!!

Lördag!!

Nu är det bara en natt kvar i Sverige, imorgon bär det av!! Känns helt sjukt att det gått så fort.
I morse låg jag och Linus och drog oss, det var jätte mysigt..Till frukost åt vi smörgostårta och drack kaffe det var mumsigt.  Vid elva gick vi ner på stan, jag var tvungen att köpa lås till väskorna. Jag gick även förbi Louise för att säga adjö yttligare en gång..hehe, tredje gången nu.
Vid fem idag ska vi äta middag med Linus familj. Sedan blir det nog  bara hem och kolla igenom packningen.